اعلام خطر فرهنگی برای جامعه

در حالی آغازین روزهای سال 93 را پشت سر می گذاریم که با عنایت به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به نام «فرهنگ و اقتصاد» و اعلام نگرانی های ایشان در عرصه فرهنگ، کارشناسان وزارت ارشاد نیز دغدغه های رهبری در این حوزه را تایید می کنند و معتقدند که شاهد وضعیت مطلوبی در حوزه فرهنگی نیستیم.


اعلام خطر فرهنگی برای جامعه/ نگرانی حوزه و دانشگاه از وضعیت فرهنگی کشور

 

به گزارش گروه فرهنگی تهران پرس، در حالی آغازین روزهای سال 93 را پشت سر می گذاریم که با عنایت به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به نام «فرهنگ و اقتصاد» و اعلام نگرانی های ایشان در عرصه فرهنگ، کارشناسان وزارت ارشاد نیز دغدغه های رهبری در این حوزه را تایید می کنند و معتقدند که شاهد وضعیت مطلوبی در حوزه فرهنگی نیستیم.

آیت الله کعبی: نگرانی های رهبری، اعلام خطر فرهنگی است

آیت الله کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی تهران پرس">تهران پرس، در رابطه با نامگذاری سال جدید در مورد فرهنگ و اقتصاد گفت: مقام معظم رهبری پس از دفاع مقدس همواره به فرهنگ اهمیت می دادند و در برنامه ریزی کشور بارها و بارها از واژه های تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی، جنگ نرم دشمن و سبک زندگی غربی استفاده و این موارد را مورد توجه قرار داده بودند.

وی با بیان اینکه اکنون نگرانی های رهبری در واقع اعلام خط فرهنگی است، خاطر نشان کرد: نتیجه این خط رخنه فرهنگی است و رهبری بصورت شفاف مطرح کردند که فرهنگ از اقتصاد مهمتر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر حمایت از جوانان انقلابی در عرصه فرهنگی تصریح کرد: ما در حال حاضر به یک طرح جامع فرهنگی نیاز داریم که در این برنامه باید 4 سطح مقاومت فرهنگی در مقابل رخنه های فرهنگی، ساخت فرهنگی بر پایه ایمان و تقوی، پیشگیری فرهنگی و گسترش کمی و کیفی ساخت فضای عموی جامعه مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله کعبی در پایان با اشاره به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی متذکر شد: در حال حاضر دشمن تمام توان خود را برای مقابله با این جبهه به کار بسته و نامگذاری امسال بنام اقتصاد و فرهنگ مستلزم عزم ملی و مدیریت جهادی است که مقام معظم رهبری هم بر این دو امر تاکید ویژه داشته اند.

انبارلویی: عملکرد وزارت ارشاد نگرانی حوزه و دانشگاه را بوجود آورده است

محمد کاظم انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت نیز در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی تهران پرس">تهران پرس با اشاره به حسایت های مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جدید، گفت: نامگذاری سال 93 بعنوان سال اقتصاد و فرهنگ به این دلیل بود که مابرای گفتمان پیشرفت و خدمت و عدالت باید بستر فرهنگ و اقتصاد کشور را فضایی محیا کنیم که بتوانیم برای این مسایل گفتمان سازی داشته باشیم و بر همین اساس بتوانیم تضمینی برای رعایت احکام الله و رعایت فرهنگ غنی اسلامی در حال و هوای کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به نقش تعیین کننده وزارت ارشاد در گفتمان سازی فرهنگی، افزود: امیدوارم وزارت ارشاد بتواند در سال 93 به وظایف خود عمل نماید.

عضو حزب موتلفه اسلامی به عملکرد وزارت ارشاد از ابتدای دولت یازدهم تا اکنون اشاره کرد و بر همین اساس ادامه داد: عملکرد مسئولین ارشاد زمینه های نگرانی حوزه و داشنگاه را فراهم آوره و اگر وزارت ارشاد بخواهد اقداماتی را که در سال گذشته داشته، ادامه دهد فکر میکنم حساسیت حوزه و دانشگاه و مردم را بر خواهد انگیخت.

سردبیر روزنامه رسالت با اشاره به بخشی از عملکرد وزارت ارشاد در سال گذشته یادآور شد: در رابطه با مطبوعات و رسانه ها شاهد اهانت سخیفی در یکی از رسانه ها بوده ایم که حکم قصاص را غیر انسانی تلقی کرده بود که خب دستگاه قضایی واکنش بهنگام داشت اما مسئولان ارشاد این توقیف را برتابیدند و به نوعی نارضایتی خود را از این قضیه اعلام کردند. در رابطه با انجمن منحله مطبوعات تلاش های برای بازگشایی صورت گرفت که قوه قضایی واکنش نشان داد و این حرکت را جرکت غلطی دانست و اخیرا هم پارلمان اروپا با قطع نامه ضد ایرانی خواستار بازگشایی این انجمن شد که همین امر نشان دهنده وابستگی این انجمن به دشمن و بیگانگان است و من فکر می کنم که هشداری برای ارشاد داده شده و انتظار می رود که مسئولان ارشاد با توجه به هشدارها حرکت خود را تصحیح کنند.

آقامحمدی: حساسیت فرهنگی از نوع انقلاب اسلامی در برخی مسئولان ضعیف است

ابراهیم آقا محمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تهران پرس">تهران پرس با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری در رابطه با بحث فرهنگ گفت: این دغدغه ها از آنجا نشئت گرفته است که ملاحظه می کنیم برخی افرادی که در مصدرهای فرهنگی کشور قرار می گیرند، از لحاظ رویکرد و روحیات با فرهنگ انقلاب و با فرهنگ اسلامی و با فرهنگی که انقلاب در بستر آن به وجود آمد، بیگانه شده اند.

وی افزود: این افراد از فرهنگ انقلاب فاصله گرفته یا غقلت کرده اند و مقدار زیادی تحت  تاثیر فرهنگ بیگانه قرار گرفتند و بیشتر به سمت و سویی نگاهشان است که آن نگاه فرهنگی انقلاب نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه فرهنگ با انقلاب ما عجین است، گفت انقلاب اسلامی بیگانه با فرهنگ نبوده است و انقلابی فرهنگی ملت ایران یک انقلاب بزرگ در جهان بود؛ ما استکبارستیزی، مردم سالاری دینی، رفاه مردم و آرمانهیا بزرگ را طلب می کنیم.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت نقش دین در کمال ملت ایران افزود: سعادت در دنیا و آخرت به واسطه عمل به دستورات الهی است؛ اگر فرهنگ اسلامی در بین ملت ایران وجود نداشت، فرهنگ رژیم شاهنشاهی از سطح جامعه حذف نمی شد، فرهنگ ملی گرایی، فرهنگ لیبرالیستی و فرهنگ مارکسیسم و دیگر فرهنگها که انسان محور هستند توانایی ریشه کنی نظام شاهنشاهی را نداشتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: اعتقادات عمیق فرهنگی مردم موجب شد که انقلاب اسلامی به پیروزی برسد و همین اعتقادات رمز بقای انقلاب و جمهوری اسلامی خواهد بود و همین اعتقادات چالشها را برطرف می کند.

آقامحمدی با ذکر اینکه در برخی دولتمردان و شخصیتهایی که مسئولیت فرهنگی دارند حساسیت های فرهنگی از نوع انقلاب اسلامی کمرنگ است یا وجود ندارد، گفت:  انحراف ایجاد کردن در مسیر انقلاب یک خطر بزرگ است، همه کسانی که دغدغه انقلاب را دارند باید نسبت به این خطر هشدار دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: انحراف فرهنگی خطرات زیادی برای کشور دارد، اگر چنین انحرافی ایجاد شود ما همه داشته های خود را از دست خواهیم داد، ما مدعی آرمانهای بزرگی چون استکبارستیزی، عدالت طلبی و مبارزه با ظلم هستیم و دشمنان می خواهند با نفوذ فرهنگی این آرمانها را مضمحل کنند.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش ارزشمند مقام معظم رهبری در رصد فرهنگی جامعه تأکید کرد: ایشان هوشمندانه و جلوتر از همگان این خطرات فرهنگی را رصد می کنند، امسال نیز سال اقتصاد و فرهنگ با رویکرد جهادی مطرح شده است؛ رویکردی که خالفق آن انقلاب بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم متولیان فرهنگی ما در همه حوزه ها به خصوص در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متوجه خطرات فرهنگی باشند و اشتباهات و سهل انگاریهای گذشته جبران شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: